logo
امروز : پنجشنبه ۶ دی ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۲
[ شناسه خبر : ۴۲۰۲۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معرفی کتاب؛

جامعه‌شناسی رسانه‌ها

جامعه‌شناسی-رسانه‌ها
کتاب جامعه‌شناسی رسانه‌ها منبعی جامع و درخور توجه برای حوزه میان‌رشته‌ای جامعه‌شناسی، ارتباطات، روابط عمومی و مدیریت رسانه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ کتاب جامعه‌شناسی رسانه‌ها منبعی جامع و درخور توجه برای حوزه میان‌رشته‌ای جامعه‌شناسی، ارتباطات، روابط عمومی و مدیریت رسانه است. 

بیشتر بخوانید

رسانه‌ها هم بازتاب فرهنگ و رسوم جامعه خود و جامعه جهانی هستند و هم جامعه را با آن الگوها می‌سازند و فرهنگ‌سازی می‌کنند. معمولاً باورهایی از این دست در میان مردم رایج است که «رسانه شرایطی را برای دستکاری در افکار عمومی مهیا می‌سازد»، «کودکانی که زیاد تلویزیون می‌بینند در مدرسه به خوبی کار نمی کنند»، «روزنامه‌نگاران معمولاً سوگیری دارند و کارشان فاقد عینیت است»، «تلویزیون انتخاب ما را جهت می‌دهد». 

هدف جامعه‌شناسی رسانه‌ها روی گرداندن از همین قضاوت‌های کلی است. این علم سعی می‌کند از زمینه‌های مورد بررسی خود فاصله بگیرد تا بتواند پدیده‌های مشاهده‌ شده را بهتر بفهمد. اصل آغازین در جامعه‌شناسی رسانه‌ها این است که واقعیت امور و اشیاء معمولاً با آنچه به نظر می‌رسند متفاوت هستند. 

جامعه‌شناسی رسانه‌ها روش‌های گوناگون تولید و دریافت اطلاعات و روابط خاصی است که میان تولیدکننده و دریافت‌کننده پیام ساخته می‌شود و تأثیر رسانه‌ها بر جامعه را با تمرکز خاص بر رفتار کنشگران مختلفی که در این حوزه وارد می‌شوند (مانند روزنامه‌نگاران، سیاست‌مداران، تصمیم‌سازان اقتصادی، روشنفکران و حتی افراد غیرمتخصص) و همین‌طور رفتار کاربران، یعنی مخاطبان را مورد مطالعه قرار می‌دهد.

کتاب جامعه‌شناسی رسانه‌ها مبتنی بر تعریفی کامل از مفهوم رسانه است. 

رسانه در این تعریف، تمامی فنون و محمل‌هایی را در بر می‌گیرد که گفتگوی میان انسان‌ها را میسر می‌کند. این کتاب به‌طور خاص وضعیت فرانسه را بررسی کرده و بیش‌تر پیش‌فرض‌هایی که مد نظر قرار گرفته به حوزه فرانسه مربوط است.

کتاب جامعه‌شناسی رسانه‌ها در هفت بخش تدوین شده است. عنوان بخش‌ها عبارت‌اند از:

۱. رسانه‌ها و زندگی سیاسی

۲. رسانه‌ها، افکار عمومی و حوزه عمومی

۳. رسانه‌ها بین پروپاگاندا و تبلیغات

۴. رسانه‌ها در برابر فرهنگ؟

۵. متخصصان رسانه‌ها

۶. مخاطبان رسانه‌ها

۷. کاربردهای رسانه‌های دیجیتالی  

مولف: رمی ریفل

مترجم: محمدمهدی فتوره‌چی و آنیتا صالح بلوردی

ناشر: اندیشه احسان

سال چاپ: 1402

تعداد صفحات: 374

 منبع: نسرا  

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر